Signali ovogodišnje turističke sezone pomalo su kontradiktorni; s jedne strane službena statistika govori o povećanju broja turista i do 14% u nekim destinacijama u odnosu na prošlu godinu. S druge strane čuju se žalopojke pojedinih iznajmljivača kako je popunjenost zapravo nikad manja. Mnogim iznajmljivačima kreveti su prazni, a da je situacija daleko od “ružičaste”, svjedoči i činjenica da je neposredno prije Ultre u Splitu pola kreveta u privatnom smještaju zapravo nepopunjeno, što se može jednostavno provjeriti na AirBnB-u.
Oko 700.000 kreveta čeka na goste
Velika je to razlika u odnosu na prvu Ultru održanu 2013. godine kada je prosječna cijena smještaja po danu iznosila 400 eura, a sve u ponudi vrlo je brzo bilo bukirano, pa čak i oskudno namještene sobe u nedovršenim kućama i zapuštenim stanovima na periferiji.
PROČITAJTE: Što sve treba imati u apartmanu
PROČITAJTE: Privatni iznajmljivači i izdavanje računa
PROČITAJTE: 38 zlatnih savjeta za uspješno iznajmljivanje apartmana
Šest godina nakon prve Ultre, Split se od “zlatne koke” turističkog iznajmljivanja pretvorio u grad s velikim brojem praznih kreveta. Doduše stanje na Bookingu prikazuje veću popunjenost, no svejedno dan prije Ultre nije nikakav problem naći smještaj u Splitu, što je ranijih godina bilo gotovo nezamislivo.
Sve u svemu činjenica je da trenutno u Hrvatskoj ima oko 700.000 kreveta u privatnom smještaju, s oko 100 tisuća domaćina-iznajmljivača. U zadnje tri godine broj novih kreveta porastao je za 127 tisuća, a čak je i ministar turizma Cappelli izjavio da turističko tržište to “ne može apsorbirati”.
Nisu samo mali iznajmljivači oni koji osjećaju pad turističkog prometa: ugostitelji od Vlade traže snižavanje stope PDV-a na pripremu i posluživanje hrane na 13 posto i tvrde da je ovogodišnja sezona ugrožena jer ima puno lokacija na Jadranu u kojima se dogodio pad gostiju. Kažu da konkurentnost hrvatskog turističkog tržišta “ubija” (pre)visok PDV i vjerojatno su dijelom u pravu.
U skladu sa svim navedenim, najave da će turističke pristojbe za privatne iznajmljivače, kako to predlaže resorno ministarstvo, ponegdje biti i do 1000 kn po krevetu ne zvuče nimalo optimistično.
Što poduzeti za bolju popunjenost
Uzimajući u obzir službenu statistiku, gostiju je ove sezone sigurno više nego prošle godine. No problem je u velikom povećanju ponude i rapidnom rastu broja novih apartmana, vila i kuća za odmor koji zakonom ponude i potražnje ne mogu ostvariti maksimalnu popunjenost.
Što bi onda trebao napraviti prosječan “mali” iznajmljivač kako bi preživio preveliku ponudu na tržištu i ostvario solidnu popunjenost smještajnih kapaciteta?
Jedna od mjera je snižavanje cijena, iako mnogima to neće zvučati popularno. Ipak, vijesti s terena govore o tome da mnogi gosti otkazuju rezervacije u zadnji trenutak, jer su negdje pronašli za par eura povoljniji apartman. S obzirom na to da je otkazivanje rezervacija za većinu apartmana besplatno, gosti to masovno koriste jer sa svega par klikova mogu doći do slične, a jeftinije ponude. Pritom, dakako, ne vode računa o tome da će time poremetiti organizacijski plan i kalendar domaćina i prouzrokovati mu probleme u popunjavanju smještaja.
PROČITAJTE: Iznajmljivači apartmana: od malog početka do velikog uspjeha
PROČITAJTE: Puno za prazno
PROČITAJTE: 10 razloga zašto surađivati s turističkom agencijom
Ipak, snižavanje cijena je “sklizak” teren koji može dovesti do spirale neprestanih nerealnih pojeftinjenja kako bi se pošto-poto privukli gosti. Neki su za apartmane digli kredite koje sada možda teško otplaćuju pa vjerojatno onda i nemaju puno izbora.
A neki bi iznajmljivači trebali razmisliti i o opciji rezerviranja smještaja bez povrata novca, pogotovo oni koji često doživljavaju otkaz rezervacija u zadnji tren. Cijene bez povrata novca obično su povoljnije od cijena s opcijom besplatnog otkazivanja, no ta razlika u cijeni može se nadomjestiti većim brojem zajamčenih rezervacija i većom zaradom.
Također, iznajmljivači bi trebali poduzeti sve da povećaju vrijednost koju nude za novac. Na konkurentnom turističkom tržištu nije više dovoljno ponuditi sobu odnosno apartman i očekivati da se gosti pojave kao stvoreni čarobnim štapićem. Odlično sređeni apartmani u centru grada i luksuzne vile s bazenima u predgrađima i zaleđu vjerojatno će uvijek imati jako dobru popunjenost. Najviše će truda u privlačenje gostiju trebati uložiti vlasnici prosječnih apartmana koji se zapravo ni po čemu ne razlikuju od stotina i tisuća sličnih apartmana u ponudi.
Osim eventualnog spuštanja cijena radi veće konkurentnosti i opcije rezervacije bez povrata novca, mnogi će tako trebati uložiti dodatna sredstva u opremanje apartmana. Novi, pomno odabrani i udoban namještaj, stilski uređeni interijer, kao i neki dodatni sadržaji poput bazena, njegovanog vrta, opreme za roštilj, korištenja bicikla i sl. mogu vam pomoći u privlačenju gostiju.
Veliko pitanje je i gdje i kako pronalazite goste? Jeste li napisali kvalitetan opis apartmana i imate li dobre fotografije koje plijene pažnju te mogu navesti goste na rezervaciju vašeg smještaja? Znate li dobro strani jezik kojim možete ostvariti uspješnu komunikaciju, odgovoriti na upite i dogovoriti smještaj gostiju?
Ako goste pokušavate naći sami putem Bookinga ili neke druge online platfome, a u tome baš i ne uspijevate, možda je došlo vrijeme da pokušate nešto drugo. Možda je suradnja s kvalitetnom turističkom agencijom s umjerenim provizijama, a koja iza sebe ima godine iskustva, baš ono što vam treba kako bi vaši apartmani od stanja praznih kreveta ostvarili odličnu popunjenost. U tom smislu možemo vam preporučiti turističku agenciju AnnaTours koja uspješno dovodi goste tisućama malih iznajmljivača u cijeloj Hrvatskoj.
Iznajmljivači koji ove sezone osjete značajan pad broja gostiju, svakako će morati poduzeti neke korake kako bi im iduća sezona bila uspješnija. Neki će od njih možda čak i odustati od turističkog iznajmljivanja i iznajmiti nekretnine stalnim podstanarima. Ipak, svima koji se istinski žele baviti turizmom savjetujemo da budu ustrajni jer jedna polovično uspješna sezona samo je poticaj da u tržišnoj utakmici budete bolji i ponudite više.