Turistička poslovica kaže da je stari gost – najbolji gost, a s tim će se svakako složiti velik broj iznajmljivača. “Stari” gosti, odnosno u suštini zadovoljni i vjerni gosti koji se stalno ili povremeno vraćaju istom iznajmljivaču, zaista su najbolji gosti, i to iz više razloga.

PROČITAJTE: Što sve treba imati u apartmanu
PROČITAJTE: Privatni iznajmljivači i izdavanje računa
PROČITAJTE: 38 zlatnih savjeta za uspješno iznajmljivanje apartmana

Prije svega, da bi iznajmljivač došao do nekog gosta, najčešće mora platiti određenu naknadu. Bilo da je riječ o proviziji Bookingu (20-ak posto), proviziji turističkoj agenciji, fiksnu godišnju naknadu nekom od portala (od 500 do 1000 kn po oglasu)…, za svakog novog gosta iznajmljivač mora platiti neki iznos.

Iako ima iznajmljivača koji goste dobivaju na temelju preporuka prijatelja, znanaca, rođaka, susjeda, bivših gostiju itd., u današnjem digitaliziranom dobu ipak najveći broj gostiju stiže putem online rezervacija koje, naravno, nisu besplatne.

Stari gosti s druge strane iznajmljivače ne koštaju ništa. Oni se s njima mogu direktno dogovarati u vezi cijene i termina smještaja, bez provizije ili članarine. A što je možda najvažnije – iznajmljivač ima povjerenje u stare goste s obzirom na to da s njima ima iskustva. Tako ne mora strahovati da će mu gost otkazati dolazak u zadnji tren, zlonamjerno napisati lažnu recenziju, uništiti namještaj, prevariti ga i opljačkati…

Razni oblici zlouporaba i prijevara

Nažalost, u turističkom iznajmljivanju nije sve bajno – daleko od toga. Iako oni koji s iznajmljivanjem nemaju iskustva smatraju da iznajmljivanje apartmana donosi “laku lovu”, iskustva brojnih iznajmljivača sadrže i podosta negativnosti. Većina gostiju su uistinu korektni i nakon boravka u smještaju uglavnom zahvale iznajmljivaču i napišu pozitivnu recenziju. No isto tako ima ih nepristojnih, bahatih, neurednih i glasnih. I ne samo to – poneki iznajmljivači bivaju žrtvama prijevara od strane vrlo malicioznih gostiju.

Pođimo od najblažih oblika prijevare. Nije rijetkost da u špici sezona jedna osoba rezervira više, a u nekim slučajevima čak i nekoliko desetaka jedinica smještaja na, primjerice, Bookingu, te ih onda sve otkaže ostavivši samo jednu ili nijednu rezervaciju. I to sve ponovi nekoliko puta. S druge strane Booking otkazivanja rezervacija “kažnjava” slabijim rangom oglasa iznajmljivača na svojoj stranici. Tako iznajmljivači ispaštaju zbog hirovitog ponašanja pojedinaca, a o organizacijskom i planskom kaosu ne treba ni pričati.

Problem je i u tome što se zadnjih godina rapidno povećao broj smještajnih jedinica u ponudi i tehnologija je omogućila gostima otkazivanje rezervacija u zadnji tren. Gosti tako masovno otkazuju rezervacije jer su našli negdje povoljniju ponudu – možda čak i kod susjeda tog istog iznajmljivača. Iako otkazivanje rezervacija ne možemo navesti prijevarom jer je tu sve legalno, sasvim je sigurno da se radi o trendu koji je izrazito nepovoljan za iznajmljivače.

Sljedeći način na koji iznajmljivači nerijetko ispaštaju su štete i krađe u apartmanima. Naime, u sezoni se gosti izmjenjuju brzo, nakon boravka jedne grupe treba obaviti čišćenje i primiti novu grupu, a iznajmljivači tek nakon proteka određenog perioda vremena uoče oštećenja u apartmanu. Razbijena podnica kreveta, oštećena vrata, vodom “zalivena” elektronika… – sve su to značajne materijale štete za čije saniranje je obično potrebno mnogo više novca nego što ga je iznajmljivač dobio od gosta.

O krađama ne treba trošiti puno riječi – uglavnom ih je nemoguće odmah primijetiti osim ako se radi o nekim većim i skupljim predmetima. No nije rijetkost da neki gosti sa sobom iz apartmana ponesu ručnike, šampon, pa čak i dijelove pribora za jelo!

Prijetnje recenzijama i iznude

Ozbiljniji slučajevi prijevara su kada gosti traže povrat novca ucjenjujući iznajmljivača da će mu napisati katastrofalnu recenziju koja će ga uništiti jer tobože “nisu zadovoljni” smještajem. Poznat je slučaj iznajmljivača koji je na oglasu napisao da mu se apartman nalazi na lokaciji koja je od mora udaljena 10 min šetnje. Gost je mjerio vrijeme koje mu je potrebno do plaže te je zahtijevao povrat novca jer je plaža prema njegovom izračunu udaljena 14 min šetnje. Iako mu je iznajmljivač pokušao objasniti da je do plaže išao drugim i dužim putem, a ne direktnim, gost je svejedno ustrajavao u povratu novca prijeteći lošom recenzijom i prijavom Bookingu.

Nisu rijetke ni organizirane prijevare gdje prevaranti od iznajmljivača traže čak i veće sume novca od onih koje su uplatili. Npr. platili su par stotina eura za nekoliko dana smještaja, a od iznajmljivača traže višestruko veći iznos jer je u apartmanu navodno vlaga, koja im je izazvala alergije i zdravstvene probleme. Iznajmljivač im mora platiti odštetu jer će rezervirati smještaj u hotelu, a tu su i zdravstveni troškovi uzrokovani “vlagom”. U suprotnome će se obratiti policiji i medijima, a iznajmljivača tužiti za zdravstvene probleme…

Iako u turističkim destinacijama najčešće žrtve prijevara budu upravo turisti (o čemu bi se mogao napisati poduži članak), kako vidimo nije rijetkost da se i iznajmljivači nađu kao mete zlonamjernih osoba.

Zbog svega navedenog i ne čudi što postoje Facebook grupe tipa “Crna lista gostiju na Jadranu” gdje iznajmljivači međusobno razmjenjuju iskustva i informacije kako bi se zaštitili od prijevara.

Malo je onih iznajmljivača koji imaju samo pozitivna iskustva s gostima. U svakom žitu ima kukolja, pa tako je i za očekivati da među milijunima gostiju koji svake sezone dođu u Hrvatsku postoje i oni s ne baš pozitivnim namjerama i postupcima.

 

Napišite komentar

Please enter your comment!
Please enter your name here