PODIJELI
filmski turizam

Turizam je oduvijek povezan s posjetima velikog broja ljudi zanimljivim lokacijama i atrakcijama, onome što se u engleskome prigodno zove landmark. Te atrakcije koje privlače turiste mogu biti prirodne ili stvorene ljudskom rukom. Npr. Grand Canyon je prirodna atrakcija, a Eiffelov toranj umjetno stvorena. I jednu i drugu posjećuju milijuni turista od kojih država i tamošnji građani svake godine zarađuju milijarde.

Filmske atrakcije kao magnet za turiste

Slična je situacija i s Hrvatskom. Prošle je godine u Hrvatskoj bilo oko 100 milijuna noćenja, a za ovu se godinu predviđa brojka od 125 milijuna noćenja te zarada od 13 milijardi eura. Možemo dakle sa sigurnošću reći da i Hrvatska ima svoje landmarks koje turisti žele vidjeti i posjetiti. Prije svega, to je naše čisto i lijepo more. More i sunce – kako se često tepajući spominju u medijima – su prirodne ljepote koje su glavni razlog zašto turisti dolaze ovdje.

Naravno, Hrvatska ima i velik broj drugih kulturnih i prirodnih znamenitosti koje su vrijedne posjeta. Ipak, budimo realni: da nemamo predivnu i nezagađenu obalu i more, teško da bismo ostvarili toliki broj turističkih noćenja svakog ljeta i zaradili milijarde. Turisti se naprosto vole kupati, sunčati i zabavljati na moru. Hrvatska koja im pruža sigurnost i relativno dobru prometnu infrastrukturu i povezanost to im može omogućiti, zbog čega ih svake godine i dolazi sve više i više.

filmska industrija Hrvatska

Ipak, postoji još jedan faktor koji privlači sve viša turista u našu zemlju. To su filmske atrakcije, odnosno mjesta gdje su snimane popularne serije i filmovi poznati u svjetskim razmjerima. Možemo reći da nam filmski turizam svake godine donese sve više gostiju. Zapravo, broj onih koji nam dolaze zbog filmskog turizma počinje se mjeriti u gotovo – milijunima.

Interakcija s prostorom

Snimanje filmova odnosno filmska industrija ima visoku razinu interakcije s prostorom. Čak su se i cijeli gradovi oblikovali u skladu sa zahtjevima filmske industrije, stvarajući materijalne i nematerijalne resurse za održivi filmski turizam. Osim turističkog i ekonomskog rasta (za svaki film nužno je zaposliti brojne lokalne statiste, fotografe, kozmetičare, frizere, električare, pomoćnike u logistici, prevoditelje itd.), filmovi daju vrlo vrijednu prepoznatljivost mjestu čineći ga kulturno-turističkom znamenitošću. Naime, promocija destinacija na filmu jedan je od najisplativijih oblika promocije, pogotovo kad je riječ o filmovima i TV serijama koje pogledaju milijuni gledatelja diljem svijeta.

filmski turizam

Turisti uz pomoć filma mogu unaprijed vidjeti i upoznati se s onim što se nudi u nekoj destinaciji. Tako stječu privid da „idu na sigurno“, slobodni od razočarenja i neugodnih iskustava, jer imaju dojam da već znaju što mogu očekivati od pojedine turističke destinacije.

Osim toga, turisti se obožavaju slikati i snimati selfije na lokacijama gdje su bili njihovi omiljeni filmski i TV glumci i junaci. Naravno, kasnije će te fotografije podijeliti s prijateljima i na društvenim mrežama. Kao što će se ljubitelji povijesti slikati u Dioklecijanovoj palači, a ljubitelji prirode na Plitivičkim jezerima, tako će se npr. i ljubitelji megapopularnog filmskog serijala “Star Wars” slikati na lokacijama u Dubrovniku gdje su snimane scene iz tog filma.

Od Novog Zelanda do Kaštel Gomilice

Kada je krajem 90-ih godina prošlog stoljeća novozelandski redatelj Peter Jackson u svojoj domovini započeo snimanje sada kultne trilogije „Gospodar
prstenova“, malo je tko mogao pomisliti da će to značajno utjecati na turistička kretanja te zemlje. Danas Novi Zeland pripada krugu elitnih turističkih destinacija, ponajprije zahvaljujući globalnom uspjehu spomenute trilogije koja je samo u kinima zaradila gotovo 3 milijarde dolara, a koju je do sada prema nekim procjenama pogledala petina svjetske populacije.

Od prikazivanja prvog filma iz trilogije “Gospodar prstenova” ostvaren je značajan turistički rast odnosno povećan broja turističkih dolazaka od čak 10% godišnje. Npr. popularni “Hobbiton” i izmišljenu provinciju Shire svake godine posjete milijuni turista, kojima je ti filmski setovi kojih se sjećaju s filma, a o koje ovdje vide uživo, nezaboravan doživljaj. Zanimljivo je da je čak i naša predsjednica prilikom posjeta Novom Zelandu ne tako davno oduševljeno posjetila lokacije gdje se snimao “Gospodar prstenova”.

filmski turizam Hrvatska

Naravno, “Gospodar prstenova” nije usamljen slučaj. Tako su i primjerice i lokacije u Velikoj Britaniji gdje je sniman „Harry Potter“, veliki filmski i literarni brend, imale povećanje od 50% dolazaka turista nakon prikazivanja filma. Ipak, za filmski turizam vjerojatno je rekorder serija „Poroci Miamija“ iz 80-ih; naime, u periodu prikazivanja spomenute serije Miami je doživio 150%-tno povećanje posjećenosti od strane njemačkih turista.

Što se tiče Hrvatske, ona zadnjih godina doživljava pravu renesansu kad je u pitanju filmski turizam. Ne samo da se svjetski poznati filmovi i serije snimaju u atraktivnim povijesnim lokacijama kao što je npr. Dubrovnik, nego čak i na mjestima koja su nepoznata i domaćoj javnosti. Tako se npr. jedna od najgledanijih televizijskih serija ikada – “Igre prijestolja” – dijelom snimala u Kaštel Gomilici, pa je tako tamošnji kaštel (utvrda iz 16. st. namijenjena obrani od turske najezde) postao mitski grad Braavos. Naravno da tu činjenicu ponosni mještani neće propustiti spomenuti turistima (iako npr. na web-stranicama mjesne turističke zajednice o tome nema ni retka). No krenimo redom.

Filmski hitovi snimani u Hrvatskoj

Filmski turizam u Hrvatskoj svoje korijene vuče još od Jadran filma, filmskog studija koji je od 60-ih sve do početka rata 90-ih bio najveći i najpoznatiji filmski studio u srednjoj Europi. Naime, u njemu je u navedenom razdoblju snimljeno 145 međunarodnih koprodukcija i 124 domaća filma. Svojedobno su u tom filmskom studiju boravili neki od najpoznatijih svjetskih glumaca i redatelja.

Tada, kao i danas, filmaše i producente privlačila je odlična produkcijska vrijednost lokacija i setova te cjenovno povoljni uvjeti za snimanje. Spomenut ćemo samo neke najpoznatije glumce i filmove koji su se tada snimali u Hrvatskoj, npr. Meryl Streep i film “Sofijin izbor” koji se snimao na lokacijama u Zagrebu. U Zagrebu su se također snimala i dva nastavka poznatog serijala “Dvanaestorica žigosanih”, kao i film “Božji oklop” u kojem je glumio popularni Jackie Chan. Tu je i Sean Connery kao tajni agent James Bond, u filmu “From Russia with Love”, s nekoliko scena na zagrebačkom željezničkom kolodvoru.

filmski turisti

Osim spomenutih, još su brojni strani glumci i redatelji snimali u Hrvatskoj: Orson Welles, Anthony Perkins, Tom Selleck, Gerard Depardieu, Nastassia Kinski, Michael York, Vanessa Redgrave, Pierce Brosnan… Naravno, nije samo Zagreb bio mjesto snimanja nego i Istra, Rab, Split… Možda je domaćoj, pogotovo starijoj publici, najviše u sjećanju ostalo snimanje vrlo popularne TV serije “Winetou”, smještene u vrijeme Divljeg zapada i sukoba kauboja i Indijanaca. Ta se kultna serija snimala u području oko Nacionalnog parka Paklenica, gdje su kameniti i krški krajolici i kanjoni dočaravali američki zapad.

Iako su i u to vrijeme socijalizma snimanja popularnih serija i filmova bila zgodan alat za turističku promidžbu i mamac za privlačenje turista, ozbiljniji filmski turizam počinje se razvijati tek u novije vrijeme. Naime, nakon završetka rada slijedio je jedan period stagnacije, ponajprije zbog općeg lošeg gospodarskog i društvenog stanja, ali i jeftinije konkurencije u vidu filmskih studija u Slovačkoj, Češkoj i Mađarskoj.

Ipak, u zadnjih 15-ak godina u Hrvatskoj se filmsko snimanje ponovo aktualizira, a filmski turizam doživljava pravi procvat. Tome je doprinijelo i razumijevanje države koja je naposljetku shvatila da mora ponuditi kakvu-takvu konkurentsku prednost ako želi da u nas dođu poznati producenti, redatelji i glumci. Poticaji u iznosu od 20 posto povrata priznatih troškova, tj. uplaćenih hrvatskih davanja, znatno su pomogli financijskoj računici mnogih velikih projekata.

Novi milenij za nove filmove

Od 2000. godine u Hrvatskoj su snimani brojni poznati svjetski filmovi i serije. Dovoljno je spomenuti Dubrovnik gdje se već tri puta snimala svjetski poznata “Game of Thrones”, ali i povijesna serija “The Borgias” i “Dig”. Hrvatska ima prednost ponajprije zbog povijesnih lokacija koje doprinose autentičnosti atmosfere i filmskom realizmu, ali i zbog raznolikog podneblja. U Hrvatskoj je tako moguće snimati scene koje se događaju u Francuskoj, SAD-u, Australiji, Bosni, Češkoj…. Sve to omogućuje snimanje nekoliko različitih zemalja, što je odlična stvar za producente koji na taj način ostvaruju niže troškove.

Možda je kruna filmskog turizma u Hrvatskoj snimanje filma “Star Wars: The Last Jedi”. Opet se, naravno, radi o Dubrovniku koji je poslužio kao kulisa za glamurozni galaktički grad Canto Bight. Snimalo se ukupno 7 dana, u ožujku 2016. godine, a na projektu je bilo angažirano 286 domaćih filmskih djelatnika, 10 pripravnika i 120 statista. No svakako je najveća vrijednost za Hrvatsku i domaći turizam silna turistička reklama koju nam je donijelo snimanje ovog možda najpoznatijeg filmskog serijala na svijetu.

star wars croatia

To je s pravom prepoznato kao zlatni rudnik za filmski turizam, stoga i ne čudi što postoji web stranica Star Wars Dubrovnik koja je posvećena isključivo ovom događaju, a nudi virtualni pregled originalnih lokacija i setova u povijesnom centru Dubrovniku gdje se snimao spomenuti Star Wars.

Koliko nam turista privuče filmski turizam

Naravno, pitanje svih pitanja kad je tema filmski turizam jest koliko on konkretno privuče gostiju. Koliko se turista odluči doći u Hrvatskoj zahvaljujući snimanjima poznatih televizijskih serija i filmova, tj. zbog destinacija koje su poslužile kao kulise za snimanje? Iz Hrvatske turističke zajednice poručili su da ne mogu govoriti o konkretnim brojkama jer ne vode takvu statistiku. No ističu da je filmski turizam jako bitan kao cjelogodišnji proizvod koji može značajno utjecati na produljenje turističke sezone.

Prema statistikama Hrvatskog audiovizualnog centra, 5% turista iz zemalja Europske unije istaknut će lokaciju snimanja omiljenog filma kao prvi motiv za izbor destinacije. A takav motiv potencijalnih turista iz Azije još je veći. S predviđenom ukupnom zaradom od 13 milijardi dolara od turizma za ovu godinu, možemo reći da nam filmski turizam doslovno donosi stotine milijuna eura.

igra prijestolja hrvatska

Snimanje visokobudžetnih i iznimno popularnih TV i filmskih projekata donosi neprocjenjive preporuke Hrvatskoj kao destinaciji koja je sve prepoznatljivija u svijetu. Priču o filmskom turizmu prepoznale su i neke turističke agencije pa tako, primjerice, organizirano dovode turiste iz stranih zemalja na setove “Game of Thrones”. To se može vidjeti na specijaliziranoj web-stranici Game of Thrones Croatia gdje se nude organizirani obilasci lokacija sa snimanja u trajanju od jednoga ili više dana. Lokacije gdje se snimala ta serija nalaze se čak u nekoliko dalmatinskih gradova: Dubrovniku, Splitu, Kaštelima, Klisu, Šibeniku, Trogiru, Imotskom…

Sve u svemu filmski turizam je odlična stvar za Hrvatsku. Svaka konkurentska prednost na dinamičnom turističkom tržištu je dobro došla, a filmski turizam je dodatan vjetar u leđa za Hrvatsku kao destinaciju. Osim “mora i sunca”, sada turistima možemo ponuditi i doživljaj sa snimanja visokobudžetnih spektakala.

 

Napišite komentar