Prethodna godina bila je zadnja u kojoj su iznajmljivači po krevetu plaćali maksimalno 300,00 kn paušalnog poreza. Tamo gdje jedinica lokalne samouprave ne donese odluku o visini novog paušala na vrijeme, umjesto sadašnjih 300,00 kuna, iznajmljivači će automatski plaćati 750,00 kuna po svakom krevetu u smještajnom objektu.
U svakom slučaju iznos paušalnog poreza za iznajmljivače bit će povećan, a o jedinicama lokalne samouprave ovisi koliko. Povećanje poreza u jednu je ruku i opravdano jer se porez za privatne iznajmljivače nije povećao već 13 godina, a u međuvremenu je Hrvatska turistički procvjetala te se broj gostiju značajno umnožio, pogotovo zadnjih nekoliko godina.
O tome svjedoči i ogroman porast broja apartmana, kuća za odmor i luksuznih vila na našoj obali, kao i broj ljudi koji se bave turističkim iznajmljivanjem.
Iznajmljivači na boljim lokacijama favorizirani
Ipak, nisu, naravno, svi iznajmljivači u istoj poziciji. Prije svega, zakon koji propisuje iznos poreza za iznajmljivače jednako tretira sve iznajmljivače s obzirom na lokaciju. Znači, isti će porez platiti netko tko iznajmljuje apartman u centru Dubrovnika gdje su tijekom sezone cijene najma astronomske, kao i netko tko iznajmljuje apartman u nekom “zabačenom” ili relativno nepoznatom mjestu koje nije toliko turistički atraktivno, i gdje su cijene najma u prosjeku dosta niže.
Zbog toga možemo reći da je važeći zakon prilično neobjektivan, tj. nepravedan. Netko tko iznajmljuje apartman u staroj jezgri Dubrovnika može postići i do pet puta višu cijenu najma od, primjerice, apartmana iste veličine u Pirovcu ili Selcima. A smještajni objekti u strogim centrima uglavnom imaju i najveću popunjenost, bilo u sezoni ili izvan nje.
Također, oni koji iznajmljuju apartmane u centrima popularnih turističkih destinacija imaju još jednu prednost: naime, njima ne prijeti pretjerana apartmanizacija iz jednostavnog razloga što se fizički nemaju gdje izgraditi novi apartmani. Tako da oni automatski znatno imaju manje konkurencije od drugih mjesta uz obalu gdje su posljednjih godina novi apartmani nikli kao “glive poslije kiše”.
Naime, upravo je rastuća konkurencija ono što bi moglo pogoditi iznajmljivače apartmana u budućim sezonama jer vrlo je upitno hoće li broj turističkih dolazaka pratiti i visoku stopu novih smještajnih objekata u ponudi koja iz godine u godinu značajno raste. Tako da bi se moglo dogoditi da umjesto prosječne popunjenosti od 60-ak dana, iznajmljivači u prosjeku budu imali popunjenost 50 ili manje dana, što će se automatski odraziti i na lošiju zaradu.
Povećani paušalni porez u turizmu sasvim sigurno neće poboljšati situaciju i financijsku sliku za iznajmljivače koji ostvaruju prosječnu ili ispodprosječnu popunjenost, i k tome nisu locirani u strogim centrima popularnih turističkih destinacija, a takvih je naravno i najveći broj.
Kako amortizirati povećanje poreza
Kako onda ublažiti “porezni udar” i ostvariti dodatnu zaradu iz koje će se platiti razlika većeg poreza? Postoje zapravo samo dva načina: ili povećanje cijene najma apartmana ili povećanje popunjenosti.
Prva je opcija za mnoge teško ostvariva iz razloga što će cijene najma u budućim godinama vjerojatno prije padati nego se povećavati. Naime, apartmana je sve više, a čim na tržištu postoji velika ponuda, samo je pitanje vremena kad će doći i do manjeg ili većeg pada cijena.
Cijenu najma apartmana mogu povećavati samo oni koji dodatno ulažu u obnovu ili uređenje apartmana pa se onda takav apartman s dodanom vrijednošću može iznajmljivati i za viši iznos.
Izglednija opcija za veću zaradu je povećanje popunjenosti. Kako bi prosječan iznajmljivač mogao ostvariti bolju popunjenost, trebao bi uložiti više napora u marketinške aktivnosti i promociju. Na taj način može ostvariti bolju vidljivost i prisutnost svojih apartmana potencijalnim gostima.
To može ostvariti na načine da će apartmane oglašavati na više različitih portala, zatim ulaganjem u profesionalne fotografije, izradom web stranice, kontaktiranjem bivših gostiju, dijeljenjem oglasa na društvenim mrežama i sl. Ili pak to može postići tako da cjelokupnu brigu oko popunjavanja smještaja povjeri nekoj kvalitetnoj turističkoj agenciji.
Bilo kako bilo, povećano porezno opterećenje je tu. Većini se iznajmljivača to naravno ne sviđa, a neki čak najavljuju i da će odustati od turističkog iznajmljivanja te da će svoje nekretnine iznajmiti stalnim podstanarima.
Preporučujemo: 38 zlatnih savjeta za uspješno iznajmljivanje apartmana
Preporučujemo: Kakvih se gostiju trebate čuvati
Preporučujemo: Fotografiranje apartmana: istaknite svoj oglas na internetu
Tržište turističkog iznajmljivanja u proteklih je nekoliko godina znatno naraslo, brojni su iznajmljivači zaradili visoke sume novaca, a oni koji se budu znali prilagoditi promjenama i novim okolnostima zasigurno će i dalje ostvarivati visoke profite.
Bez obzira što mislili o povećanom paušalnom porezu za iznajmljivače, trebamo biti svjesni da je on zapravo još uvijek dosta povoljan u odnosu na porezna opterećenja s kojima se moraju nositi obični građani (porezi na dohodak) i gospodarstvenici (porez na dobit te mnoštvo različitih davanja i nameta).