Iako hrvatskom turizmu ide vrlo dobro – 2018. godine ostvareno je 19,7 milijuna dolazaka i 106 milijuna noćenja što je godišnji porast od otprilike 6% – broj kreveta u obiteljskom smještaju prema nekim procjenama rastao je dvoznamenkastom stopom. To u praksi znači da bez obzira na sve veći broj turista u našoj zemlji, ipak ih nije bilo toliko da bi svi iznajmljivači ostvarili maksimalnu popunjenost smještajnih kapaciteta.

Zato se i dogodilo da je prošle turističke sezone u mnogim destinacijama gotovo svaki treći krevet bio prazan, tj. svi iznajmljivači nisu uspjeli privući željeni broj gostiju. To je i jedan od razloga zašto se dio njih počeo okretati iznajmljivanju nekretnina stalnim podstanarima umjesto turistima.

U Hrvatsku dolazi sve više turista iz Kine

Mnogi iznajmljivači računaju da je očito “bolje vrabac u ruci nego golub na grani”, a osim toga kad se smještaj iznajmljuje podstanarima, sve je uglavnom mnogo jednostavnije i lakše nego kod iznajmljivanja turistima. Ne treba se brinuti oko dočeka gostiju, čišćenja i pranja posteljine, recenzija na internetu itd. Ipak, zarada od cjelogodišnjeg iznajmljivanja ne prati zaradu sezonskog iznajmljivanja turistima. Naime, mnogi iznajmljivači znaju tijekom 60-ak dana sezone zaraditi više nego cijele godine kad iznajmljuju podstanarima.

No možda i postoji rješenje za velik broj smještajnih jedinica u Hrvatskoj koje ne uspijevaju ostvariti željenu popunjenost. Rješenje se nazire u vidu kineskih turista koji svake godine u sve većem broju posjećuju Hrvatsku. Tako je prošle godine ostvareno 45% više dolazaka kineskih turista nego prijašnje godine, Hrvatska turistička zajednica otvorila je ured u Kini, za kinesku televiziju snimljeni su razni TV prilozi i emisije o Hrvatskoj, a šangajsko izdanje (Šangaj je najveći grad u Kini) utjecajnog časopisa Travel + Leisure prošle je godine Hrvatsku proglasilo najpoželjnijim europskim odredištem. Sve to govori u prilog tome da bi tijekom ove godine Hrvatsku mogao posjetiti rekordan broj kineskih turista.

Bogat kao Kinez

No pođimo redom. Kina trenutno ima više od 1,4 milijarde stanovnika. To je čak 350 puta više stanovnika od Hrvatske. Iako mnogi još možda misle da je Kina relativno siromašna zemlja, treba znati da je prosječna plaća u Kini, barem u većim gradovima kao što su Šangaj, Peking i Šenžen, veća nego u Hrvatskoj. Naime, u Šangaju je prosječna plaća oko 1100 američkih dolara, a u Hrvatskoj oko 950 američkih dolara. O tome je čak svojedobno pisao i Forbes, navodeći kako je Kina uspješnija od Hrvatske koja je zadnja članica EU-a. To su zapravo podaci od prije 2-3 godine, a međuvremenu su kinesko gospodarstvo i plaće još više porasli u odnosu na hrvatske.

Dakle, kineska ekonomija je zadnjih godina doživjela strelovit uspon, za razliku od hrvatske ekonomije koja je gotovo najgora u Europskoj uniji. Također, broj milijunaša u Kini rapidno se povećava, čak i više nego primjerice u SAD-u. Što to u praksi znači? Kina ima velik broj građana koji pripadaju imućnom visokom i višem srednjem sloju koji si mogu priuštiti turistička putovanja u daleke zemlje kao što je Kinezima Hrvatska. S obzirom na to da je naša zemlja Kinezima sve zanimljivija, ove se i idućih turističkih sezona očekuje sve veći broj kineskih turista.

Tako da umjesto Nijemaca, Austrijanaca i Slovenaca, lako bi se moglo dogoditi da jedne od narednih turističkih sezona najbrojniji gosti budu nam upravo – Kinezi. Ipak, kad je riječ o kineskim turistima, postoji jedan “kvaka”. Naime, Kinezi nisu toliko orijentirani na ljetna sezonska putovanja niti im je primaran odmor onaj na obali uz obavezno ljetovanje i kupanje u moru. Kineskim turistima najvažnije je vidjeti povijesne gradove i prirodne ljepote, doživjeti kulturnu baštinu i specifičnu gastronomsku ponudu, te kod njih najveći interes vlada za četiri destinacije – Zagreb, Plitvice, Split i Dubrovnik. Pogotovo ih oduševljavaju hrvatski nacionalni parkovi, te grad Split s Dioklecijanovom palačom i Dubrovnik s povijesnim zidinama.

Kinezi su također i neloši potrošači – u destinaciji dnevno potroše u prosjeku oko 50 eura, a kod nas najviše kupuju domaću kozmetiku.

Sezonalnost hrvatskog turizma kao prepreka

Inače Kinezi najviše putuju krajem siječnja i početkom veljače kad je njihova Nova godina, kao i za njihov Dan državnosti početkom listopada. Tako da je sezonalnost hrvatskog turizma jedna od prepreka koju treba razriješiti kao bismo se kao turistička destinacija prilagodili ogromnom kineskom tržištu.

Iako u Kini internet nije u potpunosti slobodan – npr. u Kini su nedostupni Google, YouTube, Twitter i još neki sadržaji – treba znati da je internet sastavni dio života Kineza koji u prosjeku na njemu provedu više od tri sata dnevno te sve turističke informacije uglavnom pronalaze online.

Zato one turističke agencije, kao i samostalni iznajmljivači koji prilagode svoja mrežna mjesta za kinesko tržište (prije svega prevedu sadržaj i ponudu na kineski jezik i ulože u digitalnu promociju) te ponude turističke pakete i izvan glavne sezone, imaju dobre šanse privući brojne kineske goste.

Iako će neki možda biti skeptični prema kineskim turistima i njihovom utjecaju na uspjeh hrvatske turističke sezone, činjenica je da broj Kineza koji posjećuju našu državu raste ogromnom brzinom. Baš kao i utjecaj Kine kao globalne ekonomske i političke velesile.

S obzirom na to da se svijet sve brže globalizira i rapidno mijenja, nije dakle isključeno da nam u bliskoj budućnosti umjesto tradicionalnih gostiju najbrojniji gosti postanu Kinezi, kao i pripadnici drugih azijskih naroda poput Korejaca i Japanaca koji također u sve većem broju dolaze u Hrvatsku. Pogotovo ako se Hrvatska kao destinacija prilagodi njihovim navikama i željama.


iznajmljivanje apartmana

Napišite komentar

Please enter your comment!
Please enter your name here