Turistički slogani pojedinih zemalja naizgled su zgodan marketinški trik, nešto kao turistička mantra nabijena posebno primamljivom vibracijom koja bi trebala hipnotizirati i u pojedinu destinaciju privući milijune turista koji će onda raspomamljeno trošiti novce. Kad turisti čuju ili pročitaju marketinški slogan neke zemlje, smjesta navlače bermude i havajke, na stopala nabijaju crocsice i tegleći gomilu ruksaka i putnih torbi kupuju prvu slobodnu avionsku kartu za odlazak u Latviju, Nepal ili Hrvatsku.

Turistički slogani dio su “cjelovite kampanje” koja ističe nacionalna obilježja i znamenitosti neke zemlje u svrhu popularizacije iste i širenja prepoznatljivosti turističke ponude. U prijevodu: turistički slogani gotovo su posve beskorisni.

Preporučujemo: Što kao morate imati kako vas ne bi kaznila inspekcija?
Preporučujemo: 10 odličnih savjeta za uređenje apartmana
Preporučujemo: Kakvih se gostiju trebate čuvati

Riječ je marketinškim kampanjama u organizacijama nacionalnih turističkih zajednica koje obično koštaju jako puno novaca, spektakularno se najavljuju, a donose malo ili nimalo rezultata.

Dosadašnji turistički slogani

Dovoljno je prisjetiti se dosadašnjih turističkih slogana za koje smo mi, porezni obveznici, platili milijune kuna:

“HRVATSKA – RAJ NA ZEMLJI” > Ovo je jedan od prvih slogana HTZ-a koji je neslavno propao. Pretenciozan i banalan, može se reći da je zapravo antislogan.

“KAD SRCE KAŽE LJETO, KAŽE HRVATSKA” > No comment.

“TAKO LIJEPA, TAKO BLIZU” > Od Zagreba do Visa putuje se minimalno pola dana, a samo cijena prijevoza za četveročlanu obitelj s automobilom iznosi (autoput + trajekt) oko 2200 kn.

“KAD SRCE KAŽE LJETO, KAŽE JADRAN” > slogan koji zvuči kao stih iz pjesme Maje Šuput.

“HRVATSKA, SVIJET RAZLIČITOSTI” > naslov iz udžbenika prirode i društva?

“MEDITERAN KAKAV JE NEKADA BIO” > možda i ponajbolji od svih do sada, samo što ne prikazuje baš vjerno činjenično stanje; turistima sugerira da je Hrvatska netaknuta i neotkrivena turistička zemlja, a zapravo Hrvatska ima čak 2,75 turista po glavi stanovnika. Osim toga za ljepotu naše zemlje, obale i prirode najviše možemo zahvaliti krahu industrije i proizvodnje jer pošto skoro više ništa ne proizvodimo, nema ni tvornica koje bi zagađivale. Dakle, nije riječ o nekoj ciljanoj akciji ili ekološkom planu da se očuva ljepota Hrvatske, već o pukoj posljedici privatizacijske pljačke.

hrvatska turizam

“CROATIA – FULL OF LIFE” > čak i ako zanemarimo neodređenost ovog inače aktualnog i službenog hrvatskog turističkog slogana, kardinalna je pogreška stavljati u turistički slogan engleski izraz “full of” nečega jer tako povlači i negativne asocijacije vezano uz nimalo laskave pejorative.

Ko to more platit

Samo nas je “Croatia – full of life” koštao gotovo 3 milijuna kuna, a nigdje nismo vidjeli istraživanje i podatke koliko je taj slogan privukao gostiju te opravdao samoga sebe i svoj trošak. Dapače, čak je i HTZ priznao da je slogan podbacio i sada ga – gle čuda – treba mijenjati.

Ako ništa drugo, sada firme u Hrvatskoj mogu znati gdje odlaze sve one godišnje naknade turističkim zajednicama koje silom zakona plaćaju. Među ostalim, i u – milijunske turističke slogane upitne vrijednosti.

Što je možda nasmješnije, za toliki novac nitko se nije sjetio niti pročitati odnosno lektorirati promidžbeni sadržaj. Pa se tako Hrvatska, među ostalim, reklamira i pod “Gastronomija i enkologija”. Enkologija je nepostojeća riječ, slična je onkologiji, područjem medicine koje se bavi dijagnostikom i liječenjem raka, a autor teksta vjerojatno je mislio na enologiju, znanost o vinu.

No što se može, to je ipak Hrvatska. Možda će idući turistički slogan i popratni sadržaj biti bolji.

Od Ugande do Slovačke

Doduše, treba biti objektivan pa priznati da gotovo sve zemlje svijeta imaju nekakve turističke slogane, od kojih mnogi nisu puno bolji od hrvatskih. Neki su, zapravo, čak i bizarni.

Tako npr. ukrajinski turistički slogan glasi “It’s all about U”. Ako je tako, onda možemo ostati i doma. Ugandski glasi “You’re welcome”. Zvuči bahato, jer kao da bi se turist trebao zahvaljivati što je uopće došao. Tajvanski glasi: The heart of Asia” i zapravo je geografski potpuno netočan s obzirom na to da je srce ili središte Azije u Kizilu, Rusija. Salvador ima slogan “The 45-minute country”, naglašavajući neimpresivnu veličinu zemlje. Ipak, ako ništa drugo, barem je iskren.

Možda je šampion u neuspješnim turističkim sloganima onaj slovački koji glasi “Travel in Slovakia – good idea”, a koji zvuči kao da ga je preveo Google Translate.

Uspješni turistički slogani

Naravno, ima i turističkih slogana koji su pogođeni te kod potencijalnih turista izazivaju interes, divljenje i želju za posjetom određenoj zemlji (što je zapravo i prirodna svrha ovakvih slogana). Među uspješnim i nadahnjujućim sloganima možemo izdvojiti sljedeće:

Scotland – “A spirit of its own”

Cape Verde – “No stress”

Maldives – “The sunny side of life”

Greece – “All time classic”

Latvia – “Best enjoyed slowly”

Argentina – “Beats to your rhythm”

Norway – “Powered by nature”

Austria – “Arrive and revive”

Turkey – “Be our guest”

Turistički slogani: korisni, ali ne pod svaku cijenu

Turistički slogani zbilja mogu biti zanimljivi i korisni te doprinijeti turističkoj promidžbi neke zemlje. Ipak, ne bi trebalo slijepo inzistirati da MORAMO imati nekakav turistički slogan za koji ćemo svaki par godina izdvojiti po nekoliko milijuna kuna proračunskog novca.

turistički slogani

Cijenu je zapravo bolje ne komentirati: da toliko plaćamo za slogan od nekoliko riječi nakalemljen na par fotografija, izvan svake je pameti. Da ne spominjemo kako je kvaliteta dosadašnjih hrvatskih slogana blago rečeno upitna; uglavnom su među prosječnim ljudima izazvali čuđenje pa čak i porugu.

Ljepši bi se slogan smislio u neobaveznom čavrljanju u nekoj Facebook grupi ili na turističkom forumu.

PREPORUČUJEMO: Isplati li se ulagati u apartmane?
PREPORUČUJEMO: Popunite apartmane uz najnižu proviziju
PREPORUČUJEMO: Kako se nositi s prigovorima gostiju

Ako se od budućih slogana nijedan ne bude činio inspirativan ili zanimljiv, bolje ga onda i nemati. Ili ako baš mora biti neki, može se uzeti i “Croatia – without slogan and beautiful”. Neka ga HTZ slobodno upotrijebi ako želi, free of charge.

Napišite komentar

Please enter your comment!
Please enter your name here